dinsdag 26 februari 2013

Voorjaarskrans



 


Een Voorjaarskrans is een welkome afwisseling om een beetje Lente op de tuintafel of binnen te brengen. Natuurlijk is er verschillende variatie mogelijk, maar daar kom ik onderaan op terug.

Nodig aan materiaal.

  • Strokrans, minimaal 35 cm doorsnede
  • 6 terracottapotten
  • Wikkeldraad
  • Krammen
  • Lijmpistool en lijmstaven
  • Een scherp aardappelmesje om de klimoptakken af te snijden
  • Groen
    • Platmos
    • Hederaranken (klimop)
    • Verschillende soorten bolletjes, wij hebben blauwdruifjes en narcissen genomen.
  • Versiering
    • Sierdraad
    • Houtenschijfjes

Hoe ga je te werk? 

Leg de strokrans voor je neer, maak het wikkeldraad aan de krans vast.

Kijk dan even of je potjes een gaatje aan de onderkant heeft, zo niet dan moet je het potje op de krans lijmen. Ik adviseer dit eerst te doen, voordat je het mos om de krans wikkelt. Heb je een gaatje in het potje, dan kan je beginnen met de krans te omwikkelen met platmos.

Ik neem niet te grote stukken mos en bedek de bovenkant en de zijkanten. De onderkant is niet nodig. Mocht je een stukje missen, geen probleem, dit werk je latere weg. Heb je de potjes niet gelijmd, dan plaats je deze nu op of aan de krans. De instructie heb ik getekend.

Neem de ranken en waar je de rank hebt afgeknipt, daar snijdt je een scherpen punt aan. Zodat je deze in de krans kan prikken. Verder schik je de rank over de krans en zet deze vast met een krans. Ik zet de kram altijd bij een bladje, zodat je de kram niet zo ziet zitten.

Daarna kan je deze afwerken naar smaak, ik heb deze krans simpel gehouden, omdat ik deze op de buitentafel leg. Daarom alleen houtenschijfje geplakt met het lijmpistool. Let op, deze wel even vasthouden, omdat we met nat mos werken en de lijm snel afkoelt. Dus stevig aan drukken. Daarnaast minibloemen gemaakt van sierdraad in de kleur groen.

Veel maak plezier.

Tip: Je kunt ook meer versiering aanbrengen, zo heb ik met de cursisten slingers van sierdraad en parels gemaakt. Je neemt ongeveer 1 meter sierdraad en rijg hieraan verschillende parels, je zet de eerst en de laatste vast, door de kraal een paar keer te draaien met het wikkeldraad. Deze schik je op de krans. Je kunt de potjes ook schilderen of de houtenschijfjes. Wees creatief met pimpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten